Vierailun teemana oli tutustua ja saada tietoa koulutuksesta vuoden 2018 World Development Report -raporttiin, jossa suomalaisen ammattikoulutuksen esimerkkinä on Turun ammatti-instituutti. Turussa tutkijaryhmä vieraili myös opettajien täydennyskoulutukseen erikoistuneessa TOP-keskuksessa ja Turun yliopistolla.

Kuva: Turun ammatti-instituutin tarjoilijaopiskelijat hoitivat tilaukset ja tarjoilun ammattimaisesti Taito-opetusravintolassa.

Maailmanpankin vuosiraportti 2018 keskittyy koulutukseen: suomalaisen ammattikoulutuksen esimerkkinä Turun ammatti-instituutti

Turun ammatti-instituutissa vieraili 17.11.2016 kahdeksan Maailmanpankin asiantuntijaa. Vierailun teemana oli tutustua ja saada tietoa World Development Report -raporttiin, jonka Maailmanpankin asiantuntijat koostavat vuosittain tietystä aiheesta. Vuoden 2018 raportti tulee käsittelemään koulutusta ja kantaa otsikkoa ”Realizing the Promise of Education for Development”.

Kuva: Maailmanpankin asiantuntijat saivat kattavan tietopaketin Turun ammatti-instituutista ja ammatillisesta koulutuksesta Suomessa.

Vuosiraportti on yksi pankin tärkeimmistä ja luetuimmista julkaisuista. Suomen koulutusjärjestelmää pyrittiinkin esittelemään ryhmäläisille muutaman päivän Suomi-visiitillä monipuolisesti – pääkaupunkiseudulla maailmanpankkilaiset tutustuivat peruskouluun sekä lukioon, ja Turussa tutkijaryhmä vieraili yliopiston kasvatustieteen symposiumissa, Turun ammatti-instituutissa ja opettajien täydennyskoulutukseen erikoistuneessa Tietokone opetuksessa – TOP-keskuksessa.

Kuvassa: Turun ammatti-instituutista ryhmää isännöi palvelualuejohtaja Hannu Immonen ja Turun sivistystoimialan kv-päällikkö Helena Mikkola.

Suomen ammatillisen koulutuksen järjestelmää valotettiin erityisesti Turun näkökulmasta mutta myös laajemmin.  Ammatillisen koulutuksen toimintaa, koulutustarjontaa ja tulevaisuuden näkymiä pohdittiin niin koulutuksen järjestäjän, työelämän mutta myös opiskelijoiden näkökulmasta.

Maailmanpankin asiantuntijoiden erityismielenkiinnon kohteena oli mm. työssäoppiminen, valmistumisen jälkeiset jatko-opinnot ja työllistyminen. Keskustelua tuli myös erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden tukijärjestelmistä, opintojen keskeyttämiseen liittyvistä asioista, mutta myös motivoituneiden ja lahjakkaiden opiskelijoiden opintomahdollisuudet, esim. kansainväliset vaihdot ja kilpailijatoiminta, herättivät paljon keskustelua.

Tarjoilijaopiskelijat tekivät täyden kympin suorituksen

Kuva: Tarjoilijaopiskelijat opetusravintola Taidossa

Maailmanpankin asiantuntijoiden vierailun kruunasi Turun ammatti-instituutin Taito-opetusravintolassa tarjoiltu lounas. Vieraille kerrottiin tarjolla olevista ruokavaihtoehdoista sujuvalla englannilla ja tarjoilun lomassa vieraat haastattelivat opiskelijoita opiskelusta ja uravalinnoista. Opiskelijat tekivätkin täyden kympin suorituksen, mikä ei varmasti jäänyt keneltäkään huomaamatta. Myös kokkiopiskelijoiden valmistama ruoka oli herkullista.

Ruokailun jälkeen Maailmanpankin asiantuntijat siirtyivät TOP-keskukseen, jossa toiminnanjohtaja Jouni Paakkisen luotsaamana ryhmä sai tietoa opettajille annettavasta tietotekniikan täydennyskoulutuksesta ja Suomen koulutusjärjestelmän tietoteknisestä osaamisen tasosta.