Opettaja Kristiina Lehto lähti Hamelniin neljän työelämässä oppimaan menevän opiskelijan kanssa: Elina on leipuri-kondiittoriopiskelija, Sini ja Julia ovat parturi-kampaaja opiskelijoita ja Manu suorittaa lähihoitajaopintoja. He matkustivat kohti Elisabeth-Selbert Schulea eli yhteistyökouluamme Saksan Hamelnissa.

Matka Hamelniin ja ensimmäinen päivä perillä

Lensimme Helsingistä Munchenin kautta Hannoveriin. Hannoverista meidät noudettiin autolla Hamelniin ja vietiin majoituspaikkoihin. Manu lähti lentokentältä eri suuntaan, sillä hänen työpaikkansa oli lapsikylä Hamelnin ulkopuolella. En valitettavasti ehtinyt vierailla Manun työpaikalla.

Opiskelijat ja opettaja Kristiina lentokentällä valmiina lähtöön, by Kristiina Lehto

Ensimmäisenä päivänä perillä menimme koululle aamupalalle. Koulu sekä leipuri Elinan ja parturi-kampaajaopiskelijoiden Sinin ja Julian työpaikat sijaitsivat kävelymatkan päässä heidän yhteiseltä asunnoltaan. Tutustuimme aamupalan jälkeen koulutaloihin. Toisessa rakennuksessa koulutettiin mm. leipureita ja kokkeja ja toisesta valmistuu mm. parturi-kampaajia ja kosmetologeja. Koulutalot sijaitsivat pienen matkan päässä toisistaan. Tämän kierroksen jälkeen lähdimme yritysvierailulle ekologiseen leipomoon ja torille, jossa tutustuimme muutamaan muuhun leipomoon ja söimme kakkua vatsamme täyteen sopivasti juuri ennen koulun lounasta.

Opiskelijoiden työpaikat ja päivä oppitunneilla

Kävimme tutustumassa opiskelijoiden tuleviin työpaikkoihin. Elinan työpaikka on hieno Museum Café -kahvila, jossa on ennenkin ollut minun leipuriopiskelijoitani harjoittelussa. Paikka vaikutti tasokkaalta ja työntekijät mukavilta. Julian ja Sinin työpaikka oli iso ja tasokkaan oloinen parturi-kampaamo. Omistaja kyseli kovasti tytöiltä minkälaisia töitä tytöt haluavat tehdä. Työpäivät heillä ovat 9 h 15 min mittaisia ja niihin sisältyy tunnin tauko.

Seuraavana päivänä opiskelijoilla alkoikin jo työt ja minä pääsin tutustumaan koulun oppitunneille. Pääsin mukaan leipomo-, keittiö- ja salipuolen tunteihin. Oppaani oli Beate, leipomopuolen opettaja ja aivan huippu tyyppi! Hän kierrätti minua eri puolilla Hamelnia iltapäivällä koulupäivän jälkeen.

Saksalaiset leipuriopiskelijat valmistavat piirakoita, by Kristiina Lehto

Matkakärpänen puraisi

Reissu oli kaikin puolin mukava. Tutustuminen paikalliseen kouluun avasi silmiä muiden kulttuurien tapoihin sekä saksalaisen ammattioppilaitoksen eroihin verraten Suomeen. Saksassa opiskelijat viettävät enemmän aikaa työpaikoilla. Koulussa ollaan usein vain muutama päivä viikossa. Loppuaika tehdään työtä yrityksissä. Odotan kovasti, jos joskus pääsisin uudelleenkin matkaan!

Opiskelijoiden sekä opettajien matkat TAI:n partnerikouluihin mahdollistaa Erasmus + -ohjelma.