Tekniikan alan ammattiin opiskelevat nuoret ovat merkittävässä roolissa oman alansa esiin nostamisessa, vanhentuneiden mielikuvien muuttamisessa sekä yksilöllisten urapolkujen kertomisessa. Nuorten avulla, heidän näkökulmastaan ja -toimintatavoillaan suunnitellaan tekniikan alan markkinointia ja vetovoiman lisäystä Lounas-Suomessa.

Tekniikan alojen vetovoimaa nuorten avulla ovat lisäämässä Lounais-Suomen seitsemän ammatillista oppilaitosta (Turun ammatti-instituutti, Novida, Raseko, Salon seudun ammattiopisto, TAO, WinNova, Sataedu) Turun ja Porin ammattikorkeakoulut sekä Koneteknologiakeskus Turku. LiVe – Lisää vetovoimaa -projektia rahoittavat Euroopan sosiaalirahasto, Keski-Suomen ELY-keskus ja toteuttajaorganisaatiot.

Live – lisää vetovoimaa tekniikan aloille -hanke ideoi ja toteuttaa yhdessä nuorten kanssa tekniikan alojen markkinointia ja tunnetuksi tulemista. Turun ammatti-instituutin opiskelijat Helinä Kuisma, Tomi Murto ja Jesse Lundell kertovat, miksi he ovat hakeneet opiskelemaan tekniikan alalle ja miten sitä tulisi markkinoida seuraavalle sukupolvelle, jotta ammattilaisia riittää myös jatkossa tekniikan aloille.
 

Käsillä tekeminen ja runsaat työpaikat motivoi

Kaikkien nuorten puheissa vilahtaa muutama sama asia, miksi he halusivat opiskelemaan tekniikan alalle.

Käsillä tekemisen palo ja runsaat työpaikat, nuoret sanovat lähes yhteen ääneen.

– Halusin opiskelemaan tekniikan alaa, koska työn jäljen näkee heti ja tekemällä oppii. Käsillä tekeminen on ollut aina oma juttuni, kertoo asennusta ja kunnossapitoa toista vuotta opiskeleva Jesse Lundell, joka on myös yksi Taitaja2018-kilpailujen joukkuesarjan voittajista. 

Nuorilla on myös ratkaisuja siihen, miten yläkoululaiset saataisiin kiinnostumaan tekniikan aloista.

– Tekemällä ja kokemalla! Paljon vierailuita oppilaitoksiin, joissa oppilaat saavat itse kokeilla eri koneita ja tekniikoita.

– Olen käynyt yläkoulussa kertomassa omasta opiskelustani ja oli helppoa kertoa alasta lähes samanikäisille, sanoo Jesse.

Jessen kurssikaveri Tomi Murto on sitä mieltä, että markkinointi yläkoululaisille täytyy aloittaa tarpeeksi ajoissa, jotta oppilas ehtii punnitsemaan eri vaihtoehtoja.

– Olen itse ollut mukana TeknologiaTiistain pisteellä kauppakeskuksessa, ja siellä perheen pienimmätkin olivat kiinnostuneita 3D-printterista ja hitsaussimulaattorista, Tomi toteaa.

Kipinä tekniikkaan voi siis syntyä jo hyvinkin nuorena.

#tekniikantekijä

Tekniikan alan opiskelijoille on järjestetty tänä keväänä markkinoinnin työpajoja, joiden tavoitteena on ollut luoda nuorille suunnattua uudenlaista markkinointimateriaalia tekniikan ja valmistavan teollisuuden koulutusaloista.

– Työpajoissa ideoitiin Liven visuaalista ilmettä, sisällöntuotantoa sosiaaliseen mediaan sekä muita ammatillisen koulutuksen vetovoimatekijöitä. Muun muassa tämän jutun otsikko ”Tulin, tein & työllistyin!” on erään opiskelijan mahtava idea! Myös #tekniikantekijä ideoitiin työpajassa, ja se jäi pysyvästi hankkeen markkinointiin, kertoo projektipäällikkö Tuire Raudaskoski.