Turun kouluissa toteutettiin syksyllä 2020 yhdenvertaisuus- ja tasa-arvokyselyt peruskouluissa ja lukioissa. Ammatillisessa koulutuksessa vastaava kysely toteutettiin tammikuussa 2021.

Kyselyiden avulla haluttiin selvittää sekä peruskoulun että toisen asteen oppilaiden ja opiskelijoiden mielipiteitä ja kokemuksia yhdenvertaisuuden toteutumisesta oppilaitoksissa. Kyselyyn vastasi perusopetuksessa yli 10 000 oppilasta, lukiossa hieman alle 3000 opiskelijaa ja ammatillisessa koulutuksessa yli 1000 opiskelijaa.

Peruskouluissa saa oppitunneilla apua – osallisuudessa vielä kehitettävää

Perusopetuksen kysely toteutettiin lokakuussa, jolloin lähes kaikki oppilaat olivat lähiopetuksessa kouluissa. Tulosten perusteella 5.-9. luokkalaisten kokema yhdenvertaisuus on parantunut tai pysynyt samana lähes kaikilla osa-alueilla verrattuna kahden vuoden takaiseen tilanteeseen. 1.-4. luokkalaisten osalta on näkyvissä heikentymistä, vaikkakin kyselyn tulokset ovat edelleen positiiviset.  Pandemian ajan vaikutus ei näy ainakaan merkittävästi tuloksessa.

Kyselyn tulosten mukaan peruskouluissa henkilöstö kohtelee oppilaita reilusti ja oppilaat saavat apua sitä tarvitessaan.  Syrjintää ei juurikaan esiinny uskonnon, vakaumuksen, ihonvärin, kulttuurin tai erilaisuuden vuoksi. Myös terveyteen liittyvät rajoitteet huomioidaan hyvin. Sen sijaan oppilaiden kokemassa osallisuudessa on edelleen kehitettävää.  

Opettajat kannustavat opiskelijoita entistä tasapuolisemmin toisella asteella

Toisen asteen kyselyn toteutusta vaikeutti ammatillisen koulutuksen osalta opiskelijoiden siirtyminen etäopetukseen marraskuussa. Lukioissa kysely ehdittiin toteuttamaan lähiopetuksen aikana syksyllä.

Sekä lukioissa että ammatillisessa koulutuksessa opettajien suhtautuminen opiskelijoihin on tasa-arvoisempaa ja yhdenvertaisempaa kuin kaksi vuotta sitten. Opiskelijoiden välinen yhdenvertaisuus on sen sijaan lukioissa hieman heikentynyt erityisesti kulttuuritausta, sukupuolen ja seksuaalisen suuntautumisen osalta. Ammatillisessa koulutuksessa tilanne on hieman parantunut.  Kiusatuksi tai syrjityksi tulemisen kokemus on kuitenkin pienentynyt sekä lukiossa että ammatillisessa koulutuksessa – lukiossa kiusaamista ei esiinny enää juuri lainkaan.

Palveluiden saavutettavuuden ja esteettömyyden osalta ei ole tapahtunut muutoksia. Opiskelijat kokevat edelleen henkilöstön olevan helposti lähestyttävää, mutta ohjeet ja oppaat voisivat olla helpommin saavutettavia.

Työskentely yhdenvertaisen koulutuksen ja opetuksen turvaamiseksi jatkuu

Kyselyn tuloksia on käsitelty perusopetuksen ja lukiokoulutuksen palvelualueilla henkilöstön ja opiskelijoiden kanssa. Ammatillisessa koulutuksessa työ on alkamassa. Oppilaitoksissa tehdään työtä yhdenvertaisen oppilaitoksen rakentamiseksi monilla eri tavoilla.

Perusopetuksessa osallisuutta lisätään edelleen palvelualueelle palkattujen osallisuuskoordinaattorien avulla. Hyvinvointi on nostettu yhdeksi keskeiseksi kehittämisen ja toiminnan keihäänkärjeksi vielä tänä lukuvuonna.

Turun lukiokoulutuksessa on palkattu yksi erityisopettaja sekä yksi opinto-ohjaaja ja nyt myös uusi kuraattori lisää tukemaan opintoja. Lukioissa tullaan panostamaan erityisesti kiusaamisen ja eriarvoisen kohtelun poistamiseen.

Ammatillisessa koulutuksessa on vahvistettu opiskelijoiden tukitoimien resursseja.  Opinto-ohjaajien, erityisen tuen ja opiskelijahuollon palveluiden määrää on lisätty. Turun ammatti-instituutti on käynnissä myös useita opiskelijoiden osallisuutta ja hyvinvointia kehittäviä projekteja. Yhteistyötä nuorisopalveluiden kanssa on tiivistetty ja kaksi nuorisotyöntekijää on aloittanut Nuova -projektissa. Muita käynnissä olevia hankkeita ovat mm. Liikkuva toinen aste, Oikeus osallistua sekä Ankkuri.