Opinnot alkavat, mitä eväitä tarvitaan?

Oma itsensä kannattaa olla, koska se auttaa jaksamaan. Silloinhan oikeastaan tarvitsee keskittyä vain asiaan.

Sosiaalistamisessa opettaja siirtää toimialansa työ- ja tapakulttuuria uusille opiskelijoille. Näin ainakin tieteen termipankista poimittua viisautta hyödyntäen. Melko yksinkertainen juttu tuo sosiaalistaminen, vai mitä? Ryhmäyttäminen onkin sitten lievästi sanottuna melko lailla enemmän muuttujia sisältävää toimintaa. Se on kuitenkin kaiken A ja …Ö oppilaitoksen arjen järkevän järjestymisen kannalta, ja siihen kyllä kannattaisi ainakin laiskan opettajan panostaa aivan tosissaan, jotta homma toimisi myös marraskuun loskassa.

Ingressistä huolimatta me emme kuitenkaan nyt tarkastele opettajaa. En oikein usko auktoriteetteihin tai tee sitä ainakaan kovin vakavalla ilmeellä, joten siirrytään itse asiaan, jos halutaan kurkistella, mitä oppilaitoksen sisällä oikeasti tapahtuu. Ydinkysymys tässä tematiikassa lieneekin se, millä tavalla uusi ammatillisen koulutuksen opiskelija saisi jonkun järkevän aloituksen tulevaan kolmeen vuoteensa?

Alkupäivien Amis alkaa! -jargonit ovat ”joo, …iha ok”, mutta mitä niistä kannattaisi oikeasti poimia parhaina paloina, vaikka sijoitusmielessä. Faktaa on, että kovinkaan montaa asiaa noista alkupäivien jutuista ei mieleen jää, kun kaverit ympärilläkin ovat vielä enimmäkseen aivan tuiki tuntemattomia. Jokaisella pyörii mielessä, miltähän minä oikeastaan näytän tässä joukossa? Tästä joukosta kuitenkin muodostuu parissa viikossa meidän oma opiskelijaryhmämme ja siinä prosessissa sukelletaankin ulkonäköä sekä olemusta syvemmälle. Ensivaikutelmaan ei siis kannata liikaa panostaa. Jos se ei ole totta, niin haihtuessaan se vie jo sen orastavankin luottamuksen. Oma itsensä kannattaa sen sijaan olla, koska se auttaa jaksamaan. Silloinhan oikeastaan tarvitsee keskittyä vain asiaan.

Jos tästä opintojen aloitushetkestä pitäisi loihtia vaikka vaatimattoman KISS Cooking -mallin mukainen resepti, niin ehkä seuraavalla seoksella asiaa voisi lähestyä?

Tutkintotodistus on avain työelämään pääsemiseen. Tähän aikaa 3 vuotta, arvosanoja voi korottaa, joten ei suoranaista paniikkia, kunhan oma työn tekemisen tapa on jatkuva!!

  • Tekemätön työ rasittaa eniten. Auts! Rasittaa siis koko ajan!
  • TAVOITE: Teen annetut tehtävät, jotta saan loppuajan päivästä ja viikosta itselleni.

Verkosto. Se syntyy kätevästi ympärillä olevista koulukavereista ja on työelämässä menestymisen turvaverkko. Tähänkin mahdollisuuteen on aikaa 3 vuotta.  Kaikki ympärillä olevat luokkakaverit tulevat Suomen kokoisessa maassa vastaan työelämässä, lopullisesta toimialasta ja roolista riippumatta. Rekrytoijat oikovat kysymällä tutulta luokkakaveriltasi ja yrittäjänä tarvitset työntekijöitä!

  • Korjaa omat sosiaaliset sammakot ja muut inhimilliset mokailut. Se vahvistaa verkostoasi, koska kaikki teemme virheitä, …mutta kaikki eivät niitä korjaa!
  • Kysy jokaiselta luokkakaverilta joskus jotain, auta tai ole ystävällinen. Se riittää.
  • TAVOITE: Katson silmiin ja kättelen JOKAISEN luokkakaverini kolmen vuoden kuluttua. VAU!!! …samana päivänä toimialalle tutkintotodistus ja suosittelijat. Kätevää!

Rooli ryhmässä. Alfa on alfa ja niitä jokaisessa joukossa on aina muutama, mutta ottaako ryhmän alfaksi pyrkivä, alfa tai alfat vastuuta vai onko alfa vain vastuuton riitasointu, jolloin pelaa pelipaikkansa oikeustajua loukaten myötähäpeän saattelemana avoimeksi? No, tämä jää tietenkin aina nähtäväksi. 
Pelle sen sijaan voi olla omaa persoonaa palveleva pelle, ryhmässä statusta hakeva pelle tai sitten taktinen pelle, joka paikan tullen sitten mielistelee opettajaa asiallisilla kysymyksillään. Taktinen pelle on nopea omaksuja, joka kilpailuasemaansa parantaakseen heikentää muun ryhmän oppimismahdollisuuksia.

  • Tiedä, jos tavoittelet jotain roolia. Sen tietävät varmuudella kaikki kaverisikin.
  • TAVOITE: Älä ota roolia vaan kasva siitä tarpeesta tai taktiikasta ulos. Näin mahdollistat oman verkostosi muodostumisen. Elämä on oikeastaan aika läpinäkyvää.

”Mutta kun tuollainen tyyppi ei minua miellytä!”

  • Rentoudu. Tämä on siitä harvinainen ongelma, että tämän voit hoitaa ihan itse. Kävele ensin peilin eteen ja kysy, miksi negatiivinen suhtautuminen? 
  • Jos löydät vastauksen, niin silloin tunnet oman henkilöhistoriasi keskivertoihmistä huomattavasti paremmin. 
  • Jos vastausta puolestaan ei löydy, niin ehkä sinulle tulee jotain negatiivista mieleen jostakin tilanteesta lapsuudessa ja tunne kohdistuu ”tuollaiseen tyyppiin”. 
  • TAVOITE: Haloo!!! Pilaatko oman päiväsi lapsuuden kokemuksillasi vai haluatko kasvaa ihmisenä ja tehdä merkinnän 3 vuoden päässä odottavaan verkostoosi? Tähän prosessiin ei kukaan sinulle tule antamaan tämän enempää vinkkejä. Floor is yours!

Älä sössi! 

  • no, ihmisiähän me vaan… 
  • TAVOITE: Siis KUN sössit, niin puhuttelet luokkakaverisi tunnekeskusta, eli käännä se arvostetuksi inhimillisyyden voitoksi korjaamalla omat sammakkosi ja muut kukkaset!

Tietoa kirjoittajasta

Markku
Hietanen
Oppilaitoksesta ja sen turvallisuudesta kiinnostunut opettaja