Toimintaohje seksuaaliseen häirintään ja kiusaamiseen puuttumiseen

Koulukiusaamista on se, kun yksi ja sama opiskelija joutuu toistuvasti ja systemaattisesti toisten tahallisen negatiivisen toiminnan kohteeksi. Koulussa tapahtuu nuorten kesken myös paljon satunnaista, milloin keneenkin opiskelijaan kohdistuvaa kiusoittelua ja härnäämistä, joka on syytä erottaa koulukiusaamisesta.

Seksuaalisella häirinnällä tarkoitetaan sanallista, sanatonta tai fyysistä, luonteeltaan seksuaalista ei-toivottua käytöstä, jolla tarkoituksellisesti tai tosiasiallisesti loukataan henkilön fyysistä tai henkistä koskemattomuutta luomalla uhkaava, vihamielinen, halventava, nöyryyttävä tai ahdistava ilmapiiri.

Sukupuoleen tai sukupuoliseen suuntautumiseen perustuva häirintä on samanlaista, mutta ei-seksuaalista, ei-toivottua käytöstä.

1) Kerro kiusaajallesi tai häiritsijällesi, että koet hänen toimintansa kiusallisena ja kiellä jatkamasta sitä

Ihmisten käsitys hyvän maun rajoista vaihtelee. Kiusaajasi voi luulla toimintaansa viattomaksi ja hauskaksi leikiksi tai flirttailuksi.

2) Jos kiusaaminen tai häirintä ei heti lopu, ota yhteyttä ryhmänohjaasi tai johonkin muuhun opettajaasi. Pyydä häntä puuttumaan asiaan

a) Jos häirintä tapahtuu työssäoppimispaikalla, voit olla heti yhteydessä myös työpaikan esimieheen

b) Jos koet kiusaamista tai häirintää jonkun opettajan taholta, ole yhteydessä hänen esimieheensä, koulutuspäällikköön, tai vaikka terveydenhoitajaan

c) Sinun ei tarvitse murehtia oletko heti yhteydessä juuri oikeaan aikuiseen. Kerro asiasta jollekulle ja pyydä häntä viemään asiaa eteenpäin

3) Mitä konkreettisemmin pystyt kiusaamisesta kertomaan, sitä konkreettisemmin siihen voidaan puuttua

”Työssäoppimispaikan ukot ovat ällöttäviä” -viestiin on vaikea reagoida. ”Työssäoppimispaikalla työntekijä Virtanen lähettää härskejä sähköposteja ja ehdottelee epämääräisiä treffejä, vaikka olen käskenyt hänen lopettaa” -viesti sen sijaan saa aikaan toimintaa, jonka johdosta Virtasen toiminta saadaan kuriin.

4) Ryhmänohjaaja yhdessä muun opettajan, kuraattorin tai esimiehen kanssa

a) Keskustelee asiasta kiusatun / häirityn kanssa

b) Keskustelee asiasta kiusaajan / häiritsijän kanssa

c) Sopii kiusaamisen / häirinnän lopettamisesta

d) Ottaa tarvittaessa yhteyden kiusaajan kotiin

e) Huolehtii tilanteen seuraamisesta

f) Tapaus käsitettään tarvittaessa TEHO-ryhmässä