Vaikka omaa kouluarkeamme ammatillisessa koulutuksessa on ravisteltu reformilla ja monenlaisilla uudistuksilla, tekee hyvää ravistella myös omaa ajatteluaan ja rutiinejaan toisesta näkökulmasta ja tutkia omaa alaa toisenlaisessa ympäristössä. Kuusi Turun ammatti-instituutin lähihoitajaopiskelijaa ja kaksi opettajaa lähetettiin tutkimusmatkalle Madridiin lokakuun lopussa.

Lähteminen kysyy uskallusta

Muuttaminen kuudeksi viikoksi ulkomaille työskentelemään vaatii opiskelijalta rohkeutta. Suunnistaminen ja liikkuminen 7 miljoonan asukkaan Madridissa edellyttää kylmäpäisyyttä ja suunnitelmallisuutta. Oli ilo katsella, miten näppärästi ja täsmällisesti kaikki kuusi opiskelijaa mm. hoitivat itsensä työpaikalle ensimmäisenä aamuna – ottaen huomioon, että miljoonakaupungin aamuruuhkassa lyhyehkökin työmatka kestää metrolla yli tunnin.


Suurin yllätys Madridissa meille kaikille oli kieli. Englannin kielellä oli yllättävän vähän käyttöä Madridissa. Koska kukaan opiskelijoista ei ollut opiskellut espanjaa, haasteena oli löytää heille englantia puhuvat ohjaajat. Positiivista on se, että kun opiskelijat joulukuun alussa palaavat koti-Turkuun, he voivat sanoa suorittaneensa Hoitoalan espanjaa kuudessa viikossa -pikakielikurssin!

Haasteita monipuolisissa ympäristöissä

Sillä aikaa, kun opiskelijat tutustuivat työpaikkoihinsa, opettajat tutustutettiin paikalliseen ammatilliseen oppilaitokseen ja koulutusjärjestelmään. IES Villaverden koulussa opiskellaan suunnilleen lähihoitajaa vastaavaan ammattiin, lääkealalle sekä ICT-alalle.


Villaverden lähihoitajaopiskelijat tekevät harjoittelujaksoja Joan Miró -keskuksessa, jonne myös kaksi meidän opiskelijoistamme pääsi suorittamaan vaihtoaan. Joan Miró -keskus on erityislapsille ja -nuorille tarkoitettu paikka. Osa lapsista on hyvin vaikeasti vammaisia ja tarvitsee paljon apua sekä virikkeitä.


Neljä opiskelijoistamme viettää kuusi viikkoa Edalia-nimisessä vanhusten palvelutalossa. Uudessa upeassa rakennuksessa on peräti 156 huoneistoa ja lähes 100 työntekijää. Jo muutamassa päivässä opiskelijat ystävystyivät mm. 107-vuotiaan vanhuksen kanssa, joka tarinoi heille englanniksi ja saksaksi.

Vaihdosta uusia näkökulmia opiskeluun ja työhön

Ennen lähtöämme keskustelimme opiskelijoiden kanssa siitä, mitä ensimmäiset päivät olivat heille opettaneet. Opiskelijat nostivat esiin mm. hoitoalan ammattien erilaisuuden ja vertailivat työtehtäviä. Moni piti mielenkiintoisena asiana sitä, miten monenlaisia työtapoja sama ammatti sisältää eri puolella Eurooppaa. Myös työelämän roolit ja hierarkia ovat erilaisia kuin Suomessa.  Nyt puolentoista viikon asumisen jälkeen eteläeurooppalaisen miljoonakaupungin arkikin alkaa avautua, ja vapaapäivinä opiskelijat ovat suunnanneet kulttuurin, ruuan ja nähtävyyksien äärelle.


Monessa koulutalossa nuorisoasteen ja aikuiskoulutuksen yhdistäminen on tuonut yhteen aivan uusia ihmisiä. Uudenmaantien koulutalossa opettajat ovat toimineet samassa rakennuksessa, mutta omien projektiensa parissa omassa yksikössään. Tutustuminen kollegaan osoittautui meille samanhenkisille opettajille yhdeksi matkan suurimmista anneista. Ideoimme uutta ja ratkoimme yhdessä pulmia, ja tätä tulemme jatkamaan myös kouluarjessa.

Madrid on kaupunkina upea ja tarjoaa jokaiselle jotain. Vaihtokokemus tuo varmasti jokaiselle opiskelijalle myös itseluottamusta selviytyä monenlaisista tilanteista, tietoa, taitoa oppia ja työskennellä, kokemusta työstä ja ulkomailla elämisestä, itsenäisyyttä, rohkeutta, ystävyyssuhteita ja kontakteja. Vaikka meidän opettajienkin päivät olivat pitkiä ja työntäyteisiä, lähtisimme oitis uudelle reissulle tulevien ammattilaistemme kanssa.


Aina oppii, kun kotoaan lähtee, sanotaan.


Tiina Pirilä