Raisiossa sijaitsevan BAUHAUSin käytävillä asioidessaan voi kohdata talotekniikan opiskelijoita Peltolan koulutalosta. Kaksi opiskelijaa suorittaa parhaillaan kymmenen viikon työharjoittelua tekniseksi myyjäksi, kolmas liittyy joukkoon lähipäivinä.

Apulaistavaratalopäällikkö Timo Laakso. Kuva: Lea Froloff

BAUHAUS on tehnyt koulutusyhteistyötä TAIn kanssa jo useita vuosia. Taloon on työn kautta tutustunut opiskelijoita liiketalouden, logistiikan ja talotekniikan aloilta. BAUHAUSin omaa väkeä on koulutettu oppisopimuksella ja oppilaitos on lähettänyt tavarataloon työssäoppijoita koulutussopimuksella.

LVI-osaston myyjä, lämpöasentaja Hanna Kero tuli työharjoitteluun kaksi vuotta sitten. Harjoittelusta hän siirtyi kesätöihin ja sitten kassalle, jossa työskenteli opintojensa ohella. Lopulta Kero jäi myyjäksi taloon.

─ Alussa jännitti, kun ei ollut myyjän koulutusta taustalla. Oli paljon asioita ja kesti aikansa oppia. Vieläkin vähintään kerran päivässä tulee kysyttyä neuvoa.

─ Hanna on meille tosi iso juttu LVI-osastolla, kehuu apulaistavaratalopäällikkö Timo Laakso 19-vuotiaan naisen ammattitaitoa.

Kerolle teknisen alan koulutus on ollut hyvä pohja myyjän työlle. Kuva: Lea Froloff

─ Pidempikin työkokemus hyödyttäisi, kun tulee asentajia, joilla itsellä on paljon kokemusta. Ja täällä oppii tosi paljon peruselämäntietoa, asioita joista tulevaisuudessa on hyötyä. On tullut halu alkaa tehdä omiakin remontteja, Kero kertoo.

Laakso toivoo työharjoitteluun tulevien nuorten kiinnostuvan BAUHAUSista, sillä yritys tarvitsee jatkuvasti uusia, hyviä työntekijöitä. Hän kokee myös tärkeäksi auttaa nuoria yhteiskunnassa eteenpäin.

Ollaan nuorten matkassa mukana ja yritetään jeesata heitä tähän maailmaan. Huomaa selvästi, että työmaailman ja koulumaailman välillä on aita. Tänne tulo on nuorille aikamoinen kulttuurishokki.

Työharjoittelu alkaa perehdytyksellä

Osa nuorista on valmiimpia astumaan työelämään, toisten kohdalla aloitetaan alkeista.

─ Toisilla on moraali korkealla, ja tuntuu, että toisilla ei ole sitä ollenkaan. Jotkut taas ovat kuin kesäkeitto: mikään ei oikein maistu eikä tunnu miltään. Huonoja kokemuksia on kuitenkin vähän, painottaa Laakso.

Laakso katsoo kriittisesti mutta rakentavassa hengessä yrityksen omaan peiliin.

─ Teemme myös itse täällä vähän löperösti asioita. Luulemme, että nämä junnut jo osaavat. Emme ole tällaisessa työympäristössä valmiita ottamaan vastaan raakileita. Oletamme asioita emmekä ole aina valmiita opettamaan tai kasvattamaan.

Jos nuoren kanssa ei käydä kotona kunnon keskustelua, niin työpaikalla käydään, Laakso vakuuttaa.

─ Joskus joudutaan isoilla kirjaimillakin puhumaan. Kerron, ettei näin voida enää jatkaa. Ja että meillä on viikko tai kaksi aikaa kääntää kelloa, ja katsotaan miten menee. Siinäkin on enemmän meissä syytä kuin harjoittelijassa. Emme kerro riittävän selvästi, mitä haluamme, ja pettymyksiä tulee puolin ja toisin.

Laakso harmittelee vanhan maailman oppipojasta mestariksi -ajattelun katoamista. Kukaan ei ole valmis heti. Parhaat myyjät eivät välttämättä ole parhaita perehdyttäjiä.

─ Tuli uusi ihminen koulusta tai muualta, oletusarvomme on, että hänen tarvitsisi osata heti kaikki. Meillä on hyviä ja fiksuja myyjiä, mutta joillekin on tosi raskasta, kun uutta ihmistä täytyisi alkaa perehdyttää. Ihminen ihan käpertyy, on Laakso huomannut.

Työ myymälän puolella alkaa hyllyttämisellä, mistä joku tulokas saattaa närkästyäkin.

─ Hyllyttäminen kuuluu meillä myyjän työhön. Täällä kun ei äiti ole laittamassa tavaraa hyllyyn. Samalla saa kuvan oman osaston tuotemaailmasta.

Yhteistyö vaatii kaikilta jotakin

Sujuakseen mutkattomasti yhteistyö vaatii asioita niin yritykseltä, oppilaitokselta kuin opiskelijoiltakin.

─ Koulussa pitäisi kertoa karusti siitä, mitä on työelämä verrattuna koulumaailmaan. No, ehkä tänne ei tulisi kukaan silloin, naurahtaa Laakso. 

─ Työpaikalla pitäisi olla vastaanottokomitea, joka ottaa opiskelijan vastaan ihmisenä ja on valmis pistämään myös itseään peliin.

Opiskelijalta puolestaan vaaditaan avarakatseisuutta ja uskallusta kohdata asiakkaat ja kielteinenkin palaute. Myös oman alan ammattitaito on eduksi.

─ Koen kuitenkin itse ihmisen tärkeimpänä. Me koulutamme täällä kunhan vain opimme kouluttamaan, rohkaisee Laakso.

Laakso ehdottaa, että opiskelijaryhmiä lähetettäisiin katsomaan, mitä on tavaratalon arki. Vastaavasti talon osastopäälliköt voisivat räätälöidysti käydä tutustumassa koulutaloihin.

 

Teksti ja kuvat: Lea Froloff

Turun ammatti-instituutti tekee alueellista ja valtakunnallista yhteistyötä useiden ammattilaisten ja yritystoimijoiden kanssa. TAIn tarinoissa haluamme nostaa esiin huipputekijöitä ja -osaajia eri ammattiryhmistä. Tavoitteena on tuoda esiin nykyaikaista ammatillista osaamista, kehittämisintoa ja koulutusta sekä yhteistyöyrityksiä.