Hibox Systemsin varatoimitusjohtaja ja tuotepäällikkö Mathias Johnson on pohtinut omaa tavoitettaan työelämässä. ─ Alussa oli tärkeää ansaita riittävästi rahaa, jotta voisi perustaa perheen ja kodin. Kun se nyt on jo saavutettu, mitä seuraavaksi?

Mathias Johnson ja Dusan Turajlic. Kuva: Lea Froloff

─ Mielestäni hienoimpia saavutuksia työelämässä on auttaa ihmisiä menestymään ja pärjäämään omassa elämässään. Luoda mahdollisuuksia muille – se motivoi minua henkilökohtaisesti.

Suomi on hiekkalaatikkomme

Hibox Systems Oy Ab on ohjelmistoyritys, jonka palvelut jakautuvat kahteen osaan. Toinen puoli yrityksestä keskittyy asiakkaille tarjottaviin kuluttaja-tv-palveluihin kuten DNA TV, Elisa Viihde ja Ålcom. Näiden viihdepalveluita kuluttajat voivat katsoa omilla puhelimillaan, PC:llä, digiboksilla tai äly-TV:llä.

─ Autamme operaattoriasiakkaita rahastamaan esitettävästä sisällöstä kuten vuokraleffoista tai kanavapaketeista. Softamme pyörii keskellä ja varmistaa, että kaikilla tilaajilla on oikeus päästä nauttimaan ostamistaan sisällöistä, selvittää Johnson.

Toinen puoli yrityksestä tekee ohjelmistoja business-to-business-ympäristöihin kuten hotelleihin, risteilylaivoihin ja sairaaloihin. Näissä ympäristöissä käyttäjillä ei ole hallintaa näyttölaitteeseen vaan hotelli tai sairaala päättää käyttäjän puolesta sen räätälöidystä ja brändätystä sisällöstä.

Hiboxilla on toimistot sekä Turussa että Vaasassa, joissa ahertaa hieman yli 30 työntekijää. Kotimaan lisäksi yritys toimii jälleenmyyntiverkoston kautta yhdeksässä maassa kuluttaja-TV-puolella ja peräti 26 maassa hotelli-TV-palveluissa.

Suomi on meidän hiekkalaatikkomme, täällä kokeillaan ja kehitetään uusia asioita. Kun ne todetaan toimiviksi, viedään ne maailmalle, Johnson kertoo.

Koulutusyhteistyö on toimiva symbioosi

─ Yhteistyö Turun ammatti-instituutin kanssa on todellinen symbioosi. Näytämme opiskelijoille kuinka oikea yritys toimii. Varmistamme, että täältä lähtiessään he tietävät enemmän kuin tänne tullessaan, kiteyttää yrityksessä kehittäjänä työskentelevä Dusan Turajlic.

Datanomiopiskelijalle työssäoppiminen on oiva paikka näyttää kyntensä, rohkaisee Johnson.

─ Tärkeintä on, että harjoittelija ilmaisee selkeästi, mitä haluaisi tehdä. Se auttaa meitä löytämään hänelle oikeantyppisiä tehtäviä. Näytöissä näkyvään työhön pääsee nopeasti sisälle, jos on tehnyt vähänkin webbisivuja tai CSS-töitä aikaisemmin.  

Johnson kertoo opiskelijoiden tuovan yritykseen uutta verta ja uusia ajatuksia.

─ Iäkkäämmät kehittäjät eivät välttämättä tunnekaan, mikä kaikki nykyään on mahdollista. Joskus opiskelija opettaa meille jotakin tai ottaa selvää asioista.

─ Jos ihan rehellisiä ollaan, meille olisi parempi, että henkilö olisi täällä useamman vuoden. Helposti käy nimittäin niin, että muutama kuukausi menee perehtymiseen. Ja juuri kun ollaan päästy vauhtiin, jakso päättyy, Johnson harmittelee.

Työharjoittelijasta innovaattoriksi

Osaamisensa osoittavalle henkilölle tarjoutuu mahdollisuus kasvaa uralla. Yritys taas voi löytää pätevän työntekijän, sellaisen kuin Turajlic. 

Turajlic tuli aikoinaan Turun ammatti-instituutista Hiboxille työharjoitteluun, lajinsa ensimmäisenä. Hän on myös opiskelijoista ensimmäinen, joka sittemmin sai yrityksestä vakituisen pestin. Tänään hän on yksi talon kantavista voimista.

─ Dusan kehittää aivan uudentyyppisiä asioita ja vie koko yrityksen alustaa eteenpäin ennen näkemättömällä tavalla, kehaisee Johnson.

Nykyisin Turajlic toimii mentorina taloon tulijoille oman työnsä ohella. Hänen roolinsa on tukea ja auttaa opiskelijoita, mutta valmiita vastauksia hän ei tarjoile.

─ Pyrin osoittamaan, mikä olisi paras lähestymistapa ratkaista ongelma. Yritän ohjata heitä oikeaan suuntaan, jotta he voivat keksiä ratkaisun itse. Varmistan, että he ymmärtävät, miksi toimimme tietyllä tavalla ja mitä hyötyä siitä on.

Hiboxilla työharjoittelijoihin suhtaudutaan samalla tavalla kuin vakituisiin työntekijöihin. He suorittavat asiakkailta tulevia tehtäviä, jotka päätyvät käyttöön maailmalle. Harjoittelijat saavat itse valita, miten haastavia tehtäviä he ottavat työn alle.

─ Käytämme luokituksessa Fibonaccin lukujonoa: 1-2-3-5-8-13 jne. Korkeammat numerot ovat vaikeampia ja matalammat helpompia tehtäviä. Joskus tehtävästä suoriudutaan ilman mentorin apua, ja toisinaan taas mentor istuu vierellä koko ajan. Aina tehtävät saadaan tehtyä ja kaikki oppivat, Turajlic kuvailee.

Opiskelija on osa kehitystiimiä

─ Ollessani itse ensimmäistä viikkoa Hiboxilla sain tehtäväksi rakentaa asiakkaalle täyden käyttöliittymän. Sain kaiken tarvitsemani avun tehtävän loppuunsaattamiseksi. Harjoitteluaikanani en koskaan tuntenut olevani jumissa tai eksyksissä, muistelee Turajlic.

Työyhteisössä suhtaudutaan avoimin mielin erilaisiin persoonallisuuksiin ja tapoihin tehdä työtä.

─ Jos joku on hyvin ujo eikä halua kokoontua yhteen kahvi- tai lounastauoilla vaan tekee mieluummin töitä tai selailee somea, on se ok. Jotkut taas ovat aina mukana kahvitauoilla keskustelemassa, Turajlic kertoo.

Johnson kannustaa opiskelijoita ottamaan rohkeasti ja oma-aloitteisesti yhteyttä yritykseen.

─ Aina jos tuntuu siltä, että tuolla firmalla voisi olla käyttöä minun tietotaidoilleni, kannattaa laittaa meiliä tulemaan tai soittaa, pitää itsensä esillä.

Teksti ja kuvat: Lea Froloff

Turun ammatti-instituutti tekee alueellista ja valtakunnallista yhteistyötä useiden ammattilaisten ja yritystoimijoiden kanssa. TAIn tarinoissa haluamme nostaa esiin huipputekijöitä ja -osaajia eri ammattiryhmistä. Tavoitteena on tuoda esiin nykyaikaista ammatillista osaamista, kehittämisintoa ja koulutusta sekä yhteistyöyrityksiä.