TAIn opettaja Sari Lappalaisen liiketalouden valinnaisen matkailuenglannin kurssin opiskelijat tekivät yhteistyötä alankomaalaisen kumppanikoulumme Friesland Collegen opiskelijoiden kanssa. Alustoina käytettiin opetuskäyttöön tarkoitettua Flipgrid-sovellusta sekä Teamsia.

Sarin työparina ollut alankomaalainen opettaja Marzel Keizer oli hyvin aktiivinen projektissa ja rohkaisi teknisten sovellusten monipuoliseen käyttöön opiskelijoiden kanssa. Lappalaisen mukaan projekti vaati häneltä jonkin verran Flipgridin käytön itseopiskelua, mutta tulos palkitsi vaivan.

Aluksi TAIn opiskelijat tutustuivat alankomaalaisten lähettämään aineistoon heidän koulustaan ja kaupungistaan. He vertailivat myös Suomen ja Alankomaiden koulutusjärjestelmiä.

Projekti sisälsi kolme suurempaa tehtävää:

  1. Kuvaa Flipgridiin video, jossa kerrot englanniksi omasta tyypillisestä päivästäsi, koulustasi, kodistasi, kavereistasi, ruuasta, musiikista jne. oman valinnan mukaan. Käy katsomassa alankomaalaisten videoita ja kommentoi.
  2. Kuvaa Flipgridiin videoesittely matkakohteesta, jonka haluaisit esitellä alankomaalaisille ja käy kommentoimassa hollantilaisten vastaavia videoita.
  3. Pienryhmäkeskustelut Teamsissa. Opiskelijat saivat itse sopia ajan sekä keskusteluaiheen pienryhmänsä live-tapaamiselle. Aiheesta, vaikkapa musiikkimausta tai etäopiskelukäytänteistä, tuli löytää yhteisiä asioita ja eroavaisuuksia.

Miten projekti sujui?

Yhteistyö sujui jopa odotettua paremmin, vaikka myös haasteita esimerkiksi videoiden teknisessä toteutuksessa kohdattiin. Koska kaikki opiskelijat eivät halunneet kuvata itseään, videot sai toteuttaa näyttämättä omaa kuvaansa. Matkakohde-esittely olisi toki sujunut mukavammin kevätauringossa, nyt saattoi kuvattavana olla pimeä ja sateinen Ruissalo tai Aurajokiranta, mutta onneksi netistä löytyi aurinkoisia kuvia videoihin mukaan.

Teams-keskustelu jännitti etukäteen: mahtaisivatko opiskelijat löytää yhteistä jutun juurta ja saada keskusteluajat sovittua? Pelko oli kuitenkin turha, koska suurin osa sai sovittua keskusteluajan ja joissakin ryhmissä keskustelu saattoi kestää puolitoista tuntia ja tunnelma oli ollut hyvinkin rento ja hauska!

Sateinen kuva Leeuwardenin kaduilta.

Opiskelijat yllättivät

Opiskelijat yllättivät taidoillaan. Eräs opiskelija halusi ehdottomasti kuvata Turun seutua dronella, ja kun hän kertoi vielä kohteistaan sujuvalla englannilla, tulos oli vaikuttava! Jos englannin puhuminen oli jollekin opiskelijalle haastavaa tai jännittävää, sitä saattoi kompensoida kirjoittamalla lyhyitä tekstejä englanniksi videoonsa.

Projektin aikana opiskelijat etenivät kukin omaa vauhtia. Osa projektin tehtävistä tapahtui omalla ajalla, mikä piti ottaa huomioon kurssin tuntimäärässä. Opettajan rooli oli ohjata ja pitää punaiset langat käsissään, rohkaista ja antaa palautetta. Osa opiskelijoista toivoi enemmän ohjausta, osa nautti itsenäisestä työstä ja toimi aktiivisesti sekä Flipgridissä että Teamsissa kansainvälisessä ympäristössä.

Opiskelijoiden yleinen palaute projektista oli, että projekti oli hauska ja opettavainen. Kaksi videota oli monen mielestä liikaa, mutta toisaalta jotkut kommentoivat videotehtävien olleen parasta kurssilla. Moni oli tykännyt kovasti myös Teams-keskustelusta, vaikka yhteisen ajan sopiminen oli joillekin ryhmille hankalaa. Koulutuntien aikana alankomaalaisten tapaaminen ei onnistunut, koska eri maiden oppituntien aikataulut eivät sopineet yhteen. Tapaaminen oli siis käytävä omalla ajalla.

”Pieni lepotauko ja sitten uudelleen”

Sari Lappalainen kertoo, että projekti oli erittäin antoisa ja hauska, mutta toisaalta se kuitenkin työllisti ja edellytti jonkin verran uuden oppimista. Pienen levon jälkeen hän uskoo kuitenkin kaipaavansa taas uusia haasteita kansainvälisessä ympäristössä.

”Aion suositella muillekin kollegoille, että kannattaa osallistua kansainväliseen yhteistyöhön. Se antaa paljon enemmän kuin ottaa ja uskon, että moni opiskelija oppi sellaisia asioita ja taitoja tulevaisuutta varten, mitä ei olisi muuten oppinut tavallisessa luokkahuoneopetuksessa!” Sari kertoo.

Teksti: Maria Hokkanen ja Sari Lappalainen

Kuvat: Projektiin osallistuneiden opiskelijoiden tuotoksista